Het is 2017, het jaar waarin ik voor het eerst van Agora onderwijs hoorde. Een oud-leerling kwam op mijn basisschool vertellen over het Agora onderwijs. Zijn verhaal, over het projectmatig werken en de zelfstandigheid trok mij direct aan. Na verschillende open- en meeloopdagen op zowel traditioneel als Agora onderwijs was de keuze uiteindelijk snel gemaakt. Na de inschrijving begon ik direct met projecten bedenken, van een robotwedstrijd tot de kapotte stoeptegels vervangen, op het Agora onderwijs zou ik dit allemaal gaan doen.
Op Agora werk je op projectbasis, “challenges” genoemd. Zoals ik al in de zomervakantie had bedacht begon ik met mijn eerste challenge “De Robotogames”. Een Lego Mindstorms wedstrijd voor basisschoolklassen, waar ze met een Lego robot een heel parcours af moesten leggen. De challenge begon direct met een mail opstellen voor de basisscholen, wat ik als 11 jarige niet veel vaker had gedaan. Toen er ook nog eens echt basisscholen reageerden kwam de opvolging, met als resultaat dat ik wekelijks langs elke basisschool ging om de leerlingen te begeleiden met het bouwen/programmeren van de robot. Zelf het parcours voor de robot opstellen, een locatie regelen, spelregels bedenken en dus wekelijks meehelpen op de basisscholen. Al deze organisatorische aspecten van mijn challenge zorgden ervoor dat ik (bijna) altijd met goeie zin naar school ging.
Zelfstandig leren op Agora betekent de keuze om je eigen interesses verder te ontdekken. Mijn interesses lagen bij Lego Mindstorms en het organiseren van events, die van andere leerlingen misschien eerder bij het schrijven van een boek of wiskundige formules. Dit betekent echter niet dat je er helemaal alleen voor staat. Je wordt begeleid door je coach en allerlei experts. In traditionele termen; je coach is je mentor, experts zijn de docenten. Elke week heb je een gesprek met je coach waarin je samen bijvoorbeeld bespreekt hoe het gaat, hoe het gaat met je challenges en hoe je coach je nog verder kan helpen. Als je graag meer wilt weten van een pendulum wave en hoe dit natuurkundig werkt, kan je coach je koppelen aan een natuurkunde expert.
In de bovenbouw werk je wel richting het examen. Je kiest je vakkenpakket en van deze vakken heb je wekelijks les. Na elke les krijg je zoals op veel scholen huiswerk mee. Wat het grote verschil is, is dat je maar 1 les per vak per week hebt. Wat betekent dat je op school zelf veel tijd hebt om aan je huiswerk te zitten, waardoor je thuis veel tijd over hebt om leukere dingen voor jezelf te doen. In je examenjaar doe je het grootste deel van je schoolexamens en doe je je centraal examen, net als op traditioneel onderwijs.
Soms wordt er gevraagd of ik opnieuw voor Agora zou hebben gekozen. Hierop antwoord ik altijd volmondig JA. In mijn eerste schooljaren heb ik allemaal projecten kunnen ondernemen en heb ik allemaal vaardigheden geleerd die ik op een “normale” middelbare school nooit had kunnen leren of doen.
Met Flowspace willen wij dat ook leerlingen op het traditionele onderwijs de kans krijgen deze vaardigheden op te doen. Maar waarom? In de blog “Waarom Flowspace???” lees je meer over waarom wij nu Flowspace starten. Ben je nu al enthousiast? Neem dan snel contact op via onderstaande knop!