Flowspace op school

Een droomplek

“Flowspace is een soort van plek waar je je dromen waar kan maken”, zo omschreef een van de oud-leerlingen Flowspace bij hem op school. Deze “soort van plek” is minimaal 1x per week beschikbaar voor de leerlingen op school. Geïntregeerd in het lesrooster, als keuzeactiviteit in de tussenuren of misschien wel als open inloopplek op school. Flowspace is flexibel, en aanpasbaar aan de behoeftes van leerlingen en de school.

Stel, er wordt gekozen om Flowspace als keuzeactiviteit te plannen in de tussenuren. In het tussenuur komen de leerlingen die zich hebben aangemeld naar de Flowspace’les’. Tijdens deze les gaan ze allemaal aan de slag met hun eigen gekozen projecten. Deze projecten kunnen van alles zijn, van het maken van een poster over de Griekse goden tot het voorbereiden van een 5-gangendiner. De enige eis is dat het vanuit de intrinsieke motivatie van leerling zelf komt. 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is inn.loop_1739279219787-1024x768.jpeg

De coach

In de allereerste Flowspacetijd van een leerling maken we eerst kort kennis en creëren we samen een handvat waar ze mee verder kunnen. In de lessen daaropvolgend blijven leerlingen ondersteund worden in hun eigen project met hun eigen missie.

Tijdens de Flowspacetijd is er ook altijd een ‘coach’ aanwezig. Deze coach begeleidt het proces, maar stuurt niet. Door de motivaties en passies van de leerling steeds te versterken zorgt de coach ervoor dat de leerling enthousiast blijft voor hun eigen project. Een van de Flowspace pijlers is Community Building. De coach begeleidt niet alleen de leerlingen, deze bouwt ook een community van bedrijven en interessante mensen in de buurt die leerlingen maar al te graag willen helpen. Zo blijven leerlingen niet alleen maar achter hun bureau, maar bouwen zo ook al een netwerk en ervaringen op. 

Missie-gebaseerd leren

Dit brengt Flowspace direct naar de 3e pijler, missie-gebaseerd leren. Door aan elk project een missie te koppelen krijgt elk project een echte betekenis voor de leerling. Missie-gebaseerd leren gaat verder dan alleen kennis opdoen of vaardigheden ontwikkelen; het draait om impact maken. Door leerlingen een doel te geven dat groter is dan alleen een cijfer halen, worden ze gestimuleerd om écht betrokken te raken bij hun project. Dit zorgt niet alleen voor diepere motivatie, maar ook voor een beter begrip van de wereld om hen heen.

Met een poster over Griekse goden kunnen andere leerlingen geholpen worden met het leren over de Griekse mythologie. Met een 5-gangendiner kan je alle kanten op, van een heerlijk goedkoop diner voor iedereen die wat minder te besteden heeft tot een zo’n duurzaam mogelijk diner. Doordat elk project verbonden is aan een missie, leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en worden ze uitgedaagd om creatief na te denken over de impact die ze willen maken.