Een droomplek
“Flowspace is een soort van plek waar je je dromen waar kan maken”, zo omschreef een van de oud-leerlingen Flowspace bij hem op school. Deze “soort van plek” is minimaal 1x per week beschikbaar voor de leerlingen op school. Geïntregeerd in het lesrooster, als keuzeactiviteit in de tussenuren of misschien wel als open inloopplek op school. Flowspace is flexibel, en aanpasbaar aan de behoeftes van leerlingen en de school.
Stel, er wordt gekozen om Flowspace als keuzeactiviteit te plannen in de tussenuren. In het tussenuur komen de leerlingen die zich hebben aangemeld naar de Flowspace’les’. Tijdens deze les gaan ze allemaal aan de slag met hun eigen gekozen projecten. Deze projecten kunnen van alles zijn, van het maken van een poster over de Griekse goden tot het voorbereiden van een 5-gangendiner. De enige eis is dat het vanuit de intrinsieke motivatie van leerling zelf komt.


De coach
In de allereerste Flowspacetijd van een leerling maken we eerst kort kennis en creëren we samen een handvat waar ze mee verder kunnen. In de lessen daaropvolgend blijven leerlingen ondersteund worden in hun eigen project met hun eigen missie.
Tijdens de Flowspacetijd is er ook altijd een ‘coach’ aanwezig. Deze coach begeleidt het proces, maar stuurt niet. Door de motivaties en passies van de leerling steeds te versterken zorgt de coach ervoor dat de leerling enthousiast blijft voor hun eigen project. Een van de Flowspace pijlers is Community Building. De coach begeleidt niet alleen de leerlingen, deze bouwt ook een community van bedrijven en interessante mensen in de buurt die leerlingen maar al te graag willen helpen. Zo blijven leerlingen niet alleen maar achter hun bureau, maar bouwen zo ook al een netwerk en ervaringen op.
Missie-gebaseerd leren
Dit brengt Flowspace direct naar de 3e pijler, missie-gebaseerd leren. Door aan elk project een missie te koppelen krijgt elk project een echte betekenis voor de leerling. Missie-gebaseerd leren gaat verder dan alleen kennis opdoen of vaardigheden ontwikkelen; het draait om impact maken. Door leerlingen een doel te geven dat groter is dan alleen een cijfer halen, worden ze gestimuleerd om écht betrokken te raken bij hun project. Dit zorgt niet alleen voor diepere motivatie, maar ook voor een beter begrip van de wereld om hen heen.
Met een poster over Griekse goden kunnen andere leerlingen geholpen worden met het leren over de Griekse mythologie. Met een 5-gangendiner kan je alle kanten op, van een heerlijk goedkoop diner voor iedereen die wat minder te besteden heeft tot een zo’n duurzaam mogelijk diner. Doordat elk project verbonden is aan een missie, leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en worden ze uitgedaagd om creatief na te denken over de impact die ze willen maken.

FAQ’s
Voor welke scholen is FlowSpace geschikt?
Flowspace is voor elke onderwijsinstelling. Samen bespreken we hoe Flowspace het beste kan werken bij jullie op school, de meeste ervaring hebben wij in het voortgezet onderwijs en op het MBO, maar Flowspace is beschikbaar voor alle onderwijsinstellingen.
Werkt Flowspace voor iedereen?
Elke leerling heeft talent en passies. De coaches begeleiden en ondersteunen elke leerling, maar uiteindelijk is het de leerling die het project onderneemt. Tijdens Flowspace werk je voornamelijk zelfstandig aan een project waar je een passie voor hebt, voor sommige leerlingen is dit lastiger dan voor andere leerlingen. Als een leerling merkt dat Flowspace niet voor diegene werkt is dat natuurlijk mogelijk, en direct een heel goed ding om te weten over jezelf.
Wat zijn de eerste stappen als een school geïnteresseerd is?
Wanneer een school geïnteresseerd is of graag meer wilt weten kan er contact worden opgenomen via het contactformulier. Wij reageren dan zo snel mogelijk en samen plannen wij kosteloos een kennismakingsgesprek waarin we elkaar ontmoeten, vragen beantwoorden en samen bekijken hoe Flowspace bij jou op school zou werken. Bevalt het vanuit beide kanten spreken we graag nog eens af om vervolgstappen te bespreken.
Hoe ziet een Flowspacetijd eruit
Flowspace wordt gehouden in een inspirerend lokaal of ruimte waar leerlingen de vrijheid voelen om aan hun eigen passies te werken. Er staat geen docent voor de klas, een coach is aanwezig in het lokaal om leerlingen actief te ondersteunen. Tijdens het lesuur wordt er individueel of samen gewerkt aan projecten, leerlingen kunnen vragen stellen aan de coaches en inspiratie op doen voor nieuwe projecten. Wij raden aan om maximaal 15 leerlingen per les(uur) in Flowspace te hebben, om zo elke leerling goed te kunnen begeleiden.
Wie is de coach?
Wij, van Flowspace, komen zelf tijdens de Flowspacetijd de leerlingen ondersteunen als coach. Docenten van de school zelf zijn ook welkom om zichzelf te ontwikkelen als coach tijdens Flowspace. Flowspace staat op Positieve Jeugdontwikkeling, Community Building en Missie-gebaseerd leren. Samen ontwikkelen we deze bij jullie op school.